“Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life.Don’t be trapped by dogma - which is living with the results of other people’s thinking.Don’t let the noise of other’s opinions drown out your own inner voice.And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.”- Steve Jobs

Sunday, July 4, 2010

Mer freestyle....

.. hann med lite freestyle idag med. Inget displaced behavior från Panter när jag hoppade upp, hmm how interesting... Follow the rail först åt vänster som de senaste 2 gångerna och ännu mer förbättring idag. Bytte efter en stund till höger varv och det var lite som att börja om från början igen, vingligt och mycket skrämmande i kanten av ridbanan. Det förbättrades relativt fort men inte till lika bra som i vänster varv men kändes ändå ok att göra det med armarna i kors. Hade en hel del sådana övningar på kursen. När vi kunde göra follow the rail med armarna i kors utan att korrigera i skritt och trav kunde man gå över till att göra circling runt en tunna men inte förrens follow the rail var SÅ bra.... då inser man snart att man gjort follow the rail på tok för lite :-)
Instruktörerna i Colorado pratade även om att man skulle se på hästen med nya ögon, som ett oskrivet blad. No past, no future only the present.... tänk inte på vad ni inte kan, be hästen om något och läs av honom för att se vad han ger dig för svar.... Gjorde det idag... i uppvärmingen online på 12" linan bad om galopp i båda varven och han galopperade utan större problem, det var först senare jag insåg att förra sommaren trodde jag inte ens att han kunde galoppera i höger varv, ha ha låter lite lustigt nu. Och jag har ju sett honom fatta fina höger galopper i hagen :-) Men då är det ju utan det störande momentet i andra änden av linan (jag). Nu har jag med honom så mycket mer mentalt och det gör ju så enorm skillnad på hur han rör sig. Intressant dag.

5 comments:

Elisabeth said...

"När vi kunde göra follow the rail med armarna i kors utan att korrigera i skritt och trav kunde man gå över till att göra circling runt en tunna men inte förrens follow the rail var SÅ bra.... då inser man snart att man gjort follow the rail på tok för lite :-)"
Tack för den! Hade jag alldeles säkert gjort för lite av om jag inte fått detta tips :)
Nog är det alldeles otroligt vad vi påverkar dem bara med vår attityd. Mycket bra det där med No past, no future only the present..
Era bloggar är guld värda!

Ulrika said...

Jag håller med E och känner att det du skriver är en gåva och en nyckel till bättre hästeri. Tack Sofi!

uh said...

Tack även härifrån :-)Det var mycket intressant, vill säga jag gör alldeles för lite patterns. Vilka patterns var det mer ni fick göra mycket och varför?

Joanna said...

Ja, era bloggar blir lite som vår egen inspirations savvy club. :P Väldigt roligt att läsa. :)

Sofie said...

TACK SÅ MYCKET FÖR ERA INLÄGG, DET ÄR SÅ SKOJ ATT LÄSA DEM :-) Å DET GÖR DET ÄNNU ROLIGARE ATT SKRIVA.
DE PATTERNS VI GJORDE MEST AV VAR FOLLOW THE RAIL, CIRCELS OCH ÄVEN LITE CLOVER LEAF OCH SEDAN ANVÄNDE MAN SIG SJÄLV AV MÅNGA NÄR MAN LEKTE MEN FOLLOW THE RAIL OCH CIRCELS VAR DE DE MEST GICK IN PÅ.
SKRIVER ETT INLÄGG ON DET...