“Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life.Don’t be trapped by dogma - which is living with the results of other people’s thinking.Don’t let the noise of other’s opinions drown out your own inner voice.And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.”- Steve Jobs

Tuesday, December 27, 2011

Rakt in i hjärtat...



Fick upp den här bilden på datorn, gossen ser en rakt in i hjärtat. Tänkte på det här om dagen hur hans blick förändrats från den stirriga nervösa som han hade när vi träffades till hur det är idag. Han gör framsteg Mr Håleryd :-) Lekte online igår ute på åkrarna och lade märket till hur mycket hans galopp förbättrats, kul att se. Han har även blivit mycket bättre i change of direction. Det gör nytta med relativt korta lekpass och att be om lite var gång. Hans självförtroende har ökat och det känns bra. Han är nyfiken och går utforskande in i ladan som är i anslutning till lösdriften om han får chansen och jag lämnar dörren öppen. Så även hans klaustrofobi har förbättras.
Något att tänka på är vad Parelli säger om de olika områdena av förtroende för hästen:



The five areas of confidence:
1. Self Confidence - Självförtroende.
2. Confidence as a learner - Förtroende i lärandet.
3. Confidence in his leader - Förtroende i sin ledare.
4. Confidence in new environments - Förtroende i nya miljöer.
5. Confidence among other horses - Förtroende bland andra hästar.


Ta inte för givet (Don´t make assumptions- 2a principen i Pat´s 8 principles):
Bara för att hästen är lugn och trygg i en situation betyder inte det att han är det i alla situationer, lär känna just din häst för att kunna vara den bästa ledaren som du kan vara.

4 comments:

Tina said...

Vilket fint kort! Jag gillar citatet från Steve Jobs som du lagt in också. Jag fick en biografi om honom i julklapp som jag ser fram emot att sätta tänderna i.

Kul att höra om Panters framsteg.

Kram

Sofie said...

åh låter som en spännande bok kanske man skulle ta och införskaffa sig då :-) Ja han gör bra ifrån sig fastän att jag har ont om tid.
Kram

Ulrika said...

Eftersom jag har snöat in i översättningar av parelliska, snurrar en variant av "The five areas of cofidence" nu i mitt huvud, när jag läst din. Det jag tänker på som ord i ställe för "förtroende" är tillit.

Tror att det kommer ett förslag på min blogg, fast med tillit. För jag tycker att det är oerhört intressant att läsa de olika förslagen, det breddar min förståelse av Parelli och sätter igång min fantasi.

Tack!

Sofie said...

Ja tillit är att bra ord att översätta det med. Ska kika in och läsa på din blogg :-)