“Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life.Don’t be trapped by dogma - which is living with the results of other people’s thinking.Don’t let the noise of other’s opinions drown out your own inner voice.And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.”- Steve Jobs

Sunday, July 17, 2011

David Lichman clinic i Falkenberg

Ingela

Rosa

Helena
David



Igår lördag började kursen med 5 stjärnig Parelli instruktören David Lichman från Californien. Kursen är i Falkenberg under lördag, söndag, tisdag och onsdag. Måndagen är det inga lektioner utan kursdeltagarna har lite fritid för att leka med sina hästar själva. Jag är med för att assistera David det är nyttigt som blivande instruktör och vara med andra instruktörer för att se hur de arbeta och för att få mer erfarenhet. Så när jag hörde att David skulle komma till Falkenberg så passade jag på att maila honom för att höra om det gick bra att jag assisterade honom.

Igår var det vackert väder så vi kunder spendera hela dagen utomhus på den vackra terräng banan. David hade alla 8 deltagare ihop i en grupp för att idag dela dem i 2 grupper. Igår var det bland annat focus på circling close för att bygga till liberty och sedan fick deltagarna individuella uppgifter. Ingela skulle focusera på extreme friendlygame med stick och string samt stick och en påse, många av de saker hon nämnde att hon ville ha hjälp med stämde väldigt bra in på Panter så det ska bli extra skoj att följa vad hon gör under kursen. Jag blev inspirerad med en gång och direkt efter kursen igår åkte jag till stallet för att påbörja mitt extreme friendlygame med Panter. Det gick ut på att jag vill att han ska sänk huvudet för att finna relaxation - avslappning då jag gör friendlygame. Han fattade vinken med det behövs mycket mycket mer.

Idag har det regnat så vi var i ridhuset istället. Morgonen började med liberty och efter det red några medans andra stannade på marken. I libertyn pratade David om hur man ska tänka på att det ska vara som en dans och kontakten mellan mig och hästen som ett gummiband som man kan stretcha lite men det gäller att det inte går sönder.

Mycket intressanta dagar.

2 comments:

Elisabeth said...

Roligt att höra lite om hur ni haft det. Ser fram emot fortsättning :)

Ulrika said...

Kul att du skriver igen, Sofie.