“Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life.Don’t be trapped by dogma - which is living with the results of other people’s thinking.Don’t let the noise of other’s opinions drown out your own inner voice.And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.”- Steve Jobs

Tuesday, November 9, 2010

Martin Wimmer clinic september 2010
Öppet hus i Augusti, jag, Panter, Elin och G.

David Lichman in Falkenberg 2009

Oj tiden den springer iväg och jag bloggar ju nästan ingenting nu... Uuuups :-) Tråkigt med mörker och kyla men när man väl är ute och leker med hästarna så glömmer man det rätt fort och jag är tacksam för Josefins ridbana med lampor som underlättar mycket.

I torsdags var jag och tittade på Karins liberty lektion med David Lichman. Hon hade med sig både Shobbe och Chasse och det var riktigt skoj att se. De gick igenom hur man motiverar hästen att komma till sig i figure 8 samt galopp ombyten, de började online och sedan liberty. Började med en kon i taget för att få bra draw. Gick sedan över till den andra och gjorde det där tills det var bra innan de satte ihop det. Det såg riktigt bra ut och Shobbe var taggad. Med Chasse gick de igenom circling close. Hur man börjar online med att se till att hästen är med mentalt. Så fort han tittar bort eller tänker bort så disengage rätt bestämt, sänd sedan ut försiktigt igen. Han ska vara mentalt med och kunna cirkla i liberty även om de är ute på ett stort fält. Det gick fint för dom. Detta var de saker David även gick igenom förra sommaren när vi var och tittade på honom i Falkenberg fast denna gången mer detaljerat. Riktigt skoj och lärorikt. Har gjort en del hemma med Panter innan och nu ska jag absolut göra det mer.

I helgen var det helt underbart väder. Red Panter i lördags, det var sådär, testade med bett (inte cradle) och han var alldeles borta/introvert, tuggade och tuggade och bara stressade med bettet i munnen, mitt tålamod var inte vad det borde så ny plan... inte mer med bett, kan testa cradle men inte bara vanligt bett, inte rida mer än 20 min och inte traggla på i över en timme för det blir inte bättre. Så i söndags kom min kusin Elin och lekte med Aston. Jag lekte liberty med Panter och han var riktigt duktig efter en stund sadlade jag och tänkte ok bara 20 min ridning that is it... Så vi gjorde lite follow the rail och transitions skritt - trav det kändes bra så jag tog av grimman och red med bara stringen runt halsen och en stick. Blev sugen på att trava lite och det gick bra så jag blev sugen på att galoppera lite och det gick oxå bra. Det handlar ju om att jag ska lita på honom och inte spänna mig. Det hade jag ju inte trott att den dagen skulle komma då jag skulle kunna galoppera Panter utan någonting på huvudet. Så jag fick intala mig själv.. så nu slutar du medans det är bra. :-) Toppen :-) Ja hoppade istället upp på Aston lite det kändes bra, ingen tendens till att bocka alls dock lita hal efter all pälsglans som Elin sprutat i manen :-) Det gick bra så Elin fick också rida lite. Jag, hennes mamma och syster spred ut oss med godis på ridbanan och Elin red från den ena till den andra och höll honom motiverad genom att han fick gottis när han kom fram. Detta var Astons 4e ritt och det gick fint.

3 comments:

Elisabeth said...

Den lektionen hade jag gärna sett. Tycker att Lichman ska göra några DVDer om sina ide´er.

Sofie said...

Ja det var kul att se och man kände ju igen det han pratade om. ja tycker oxå han borde göra en dvd :-)

Jennys och Ebbas Parelliresa said...

Låter härligt Sofie! Ni är duktiga tillsammans!