“Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life.Don’t be trapped by dogma - which is living with the results of other people’s thinking.Don’t let the noise of other’s opinions drown out your own inner voice.And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.”- Steve Jobs

Tuesday, August 10, 2010

Lördagen den 7/8

I lördags lekte vi bra länge med våra hästar jag och Josefin. Först online Panter fick galoppera med 45" linan innan vi började med något annat. Testade det vi gjorde hos Karin med att sända och se om vi kan få 4 varv utan att göra något så att hästen får ta sitt ansvar och hålla gångart och det funderade bra 1 korrigering sedan travade han på i båda varven det var skönt att veta ( hos Karin höll han ju inte ens 1 varv innan han saktade av). Vi testade "läxan" Karin gav oss för att förbereda till sideways genom att stå vid staketet och sända honom åt ett håll och när han kommer till staketet ska han stanna och vänta. Det gick rätt bra. Sadlade och började med follow the rail. Vet ju att Panter är right brain extrovert och behöver cirklar istället för raka linjer för att reda ut sin impulsion och att han behöver stödet från tygeln i ridningen och bli relaxed där innan jag kan ge honom långa tyglar... ändå gör jag inte det... Började cirkla honom runt en kon men han ville inte trava i ena varvet (höger) och spände sig istället i vänster travade han men det var ingen vacker cirkel. Det blev så att vi bytte hästar en stund jag och Josefin. Teo var skoj, han hade lite egna idéer om vart vi skulle och hade en härlig galopp. Josefin tyckte inte att Panter kändes som hon trott utan var positivt överraskad. Hon kände med att han behövde stödet från tygeln och även benen för att han inte ska känna sig vilse i traven på cirkeln. Vi kom fram till att jag nog rör mig mer i min kropp än vad jag behöver göra med honom. Jag tror att jag stör honom när jag gör det. Hmmm något att fundera på...

No comments: