“Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life.Don’t be trapped by dogma - which is living with the results of other people’s thinking.Don’t let the noise of other’s opinions drown out your own inner voice.And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.”- Steve Jobs

Tuesday, August 10, 2010

A haa...


Bilderna är tagna av Josées man(?) Marc som var med henne när hon gick Fast tracken.
(The pictures is taken by Josées Marc at the Fast track.)

Har funderat på min ridning, om det är så att det är jag som gör att Panter blir obalancerad genom att jag rör mig för mycket och stör honom. Vet att jag sagt innan att när jag rider med bett och har mer struktur i min sits (floating over him) så svarar han på övergång mellan skritt och trav bara genom fas 1 ( smile with all 4 cheeks) medans i freestylen börjar han vrida kroppen och spänna sig istället och ibland får jag honom inte att trava alls. Hmmm... Ber jag förmycket så han blir förvirrad och spänd istället???? troligtvis...

Igår sadlade jag i stallet och gick ut på ridbanan, kollade av om han var redo (preflight check) och hoppade upp. Stod bara still ett bra tag innan jag bad honom gå. Gjorde först follow the rail utan att vara kritisk på att han inte vill gå intill staketet för att det var skrämmande saker i buskarna. Focuserade på att rida mindre i min kropp än vad jag brukar. Jag har insett sedan jag kom hem från Colorado att Panter inte rör sig så mycket som Lakota gjorde där. När jag red Lakota och kände efter vilket bakben han lyfte så kunde jag känna det rätt tydligt i hans rörelser men när jag kom hem och kände efter på Panter så kände jag rörelsena så mycket mindre. Men.... man ska ju inte fatta det förrens man FATTAR det..... Så igår red jag Panter med mindre rörelser och det var stor skillnad. Efter ett tag med follow the rail la vi in att göra indirect - direct rein (flytta bakdel och framdel) två gånger på var sida av ridbanan och jag kände att jag hade en helt annan känsla när jag gjorde det. Han var mjukare för att jag var mjukare... hmmm ... ha ha... ... ah haa.... :) Började med att cirkla runt en tunna (städade bort allt annat som kunde störa honom på ridbanan) Tog höger varv (som är vårt svåra varv) och skrittade. Focus på att min kropp skulle vara rätt i cikeln. Skritten går relativt bra det är i traven svårigheterna kommer. Gick in flera gånger till tunnan och bara stod där, så att han blir sweet on the center. Han tuggade och jäspade och var mycket relaxed. Backade ut från tunnan, flyttade runt framdelen och gick ut på cikeln igen. Efter några sådana upprepningar bad jag om trav. I börja bröt han av efter några steg men efter ett tag kunde han hålla den. Focuserade på hur jag hade kroppen, hade lite kortare tyglar men gav honom dem då han ville sträcka ner och ut med hals och huvudet och det gjorde han mycket. Focuserade även på att vara avslappnad och mjuk i kroppen, ha struktur, dvs spänna magmuskler och ben (men inte klämma) samt hålla mina armbågar intill kroppen och se till att sitta på rätt sittben för i höger varv kastar han ofta över mig så att jag sitter på fel. Han började söka sig in till tunnan så vi gjorde några stop och bytte efter ett tag till vänster varv = det varv som han har lättare för men inte alltid vill trava i... Lätta faser när jag bad honom trava och det gick bra. Det går inte att börja från början med Panter när det gäller freestylen. Jag måste börja med kontakt och ge honom release när han är avslappnad istället. Innan har det känts som att man "fuskar" för att man inte gör som det står i manualen (levlarna) men det har ju också gjort att vi inte kommit någonstans i ridningen och som sagt ibland tar det lite tid att förstå.
Detta var helt klart den bästa och mest avslappnade ritten jag någonsin haft på honom. Coolt... Och glöm inte:

There is only one rule....
There is no rules.

No comments: