“Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life.Don’t be trapped by dogma - which is living with the results of other people’s thinking.Don’t let the noise of other’s opinions drown out your own inner voice.And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.”- Steve Jobs

Thursday, March 4, 2010

Horsenality report.


Nu har jag äntligen fått den efterlängtade länken och fyllt i Panters horsenality, hmmm det var rätt intressant när man började fundera på hur han är idag jämfört med när jag fick honom. Då var han rätt extrem på många sätt och "klassades" lätt som en right brain extrovert nu var det inte så många påståenden som blev extrema utan mer mild och moderate men det var många som stämde på ett eller annat sätt eftersom han är på ett vis med hästar och på ett annat med människor, så det kanske blir lite "all over the chart" horsenalityn. Ja vad vet jag, det ska bli spännande att se... bara 5 långa veckor att vänta :-)
Han gick inte helt ok idag när jag tog ut dom, såg lite ömfotad ut och ovanligt stel i bakbenen, får hålla lite koll på det. Det såg inte ut som att det var bakhovarna som ömmade utan mer som att det satt längre upp. Hovslagaren kommer snart å sätter på skor men då vill vi ju inte att det ska vara is kvar.
Red lite på ridbanan igår, bara i skritt för det var hårt så det kan vara därför han är öm idag. Ridningen gick bra, körde en del porqupine i zon 3 från marken först och efter det ridning med partial disengagement a la mastery lessons i gold paketet. Flyttade även undan för skänkeln för jag har kommit att inse att det blir stop när jag ber honom flytta zon 3. Framdel och bakdel går bra men inte revbenen. Hmmm något att göra mer av. Så det blev lite lugn ridning och jag försökte verkligen tänka på att inte jag spänner mig när jag ber honom flytta samt att jag trycker med hela benet i flytten och inte bara foten, vilken skillnad det blev han flyttade mycket bättre. Har återgått till min sadel igen ( fick ju låna snälla Marias balance sadel en vecka) och den känns faktiskt bra den med även om den går mot hopp, får testa mig fram å se samt hålla ögonen öppna efter begagnade Balance sadlar.

2 comments:

Ulrika said...

Jag kan ju naturligtvis ha helt fel och har ju bara mött Panter som hastigast, även han rörde mig djupt så betyder det ju inte att jag läst honom rätt.

Fina Pantern, bor det inte en rejäl dos LBI i honom också? Allt hans huvudtrixande och ganska påträngande och påhittiga sätt. Jag tror att han har väldigt mycket humor.

Och jag tror att han håller andan väldigt mycket och att om han börjar andas försvinner problemen i zon 3. Kanske kan det hjälpa om du andas ut när du ger hjälpen.

Jag tror att hans bakbens stelhet också kan kopplas till att inte andas. Man kan prova att ta rejäla kliv själv samtidigt som man håller andan.

Och så tror jag att det är en häst som är intelligentare än genom snittet, som nu pendlar mellan LBI och RBE och kan bli en LBE om han får självförtroende.

Vare sig jag har rätt eller inte är Panter fin och du har gjort ett fint jobb:)

Joanna N said...

vad är det varför har jag missat den där reveal you horse, horsenality report?!