“Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life.Don’t be trapped by dogma - which is living with the results of other people’s thinking.Don’t let the noise of other’s opinions drown out your own inner voice.And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.”- Steve Jobs

Wednesday, February 24, 2010

Veckans ridning, Passenger -sluta när det känns bra.

Panter och hans displaced behavior när han "tuggar/gnisslar tänder"


Vi har påbörjat ridningen igen. I helgen var det ju friendly i hagen med mig liggandes och sittandes på honom. Nu har det har även blivit lite barbacka passenger lessons i skritt och en del försök med lite trav men att sitta på hans täcke i termobyxor var lite halt när han hoppar runt som en studdsboll i en blandning mellan galopp och trav :-). Dubbla täcken och jag känner ändå hans spetsiga rygg igenom :-) Det är i dessa lägen man tackar gudarna för barbacka padden det får bli den nästa gång jag ska rida utan sadeln plus att på den finns ju ett handtag att hålla sig i.

Red med sadeln igår shimmade om så shimsen ligger ner istället ska se om det gör någon skillnad. Pushing passenger först i skritt och sedan även i trav. Traven gick i början förvånansvärt bra, jag koncentrerade mig på att verkligen pusha mig bak å inte luta mig på armarna, böja ryggen ordentligt och inte vingla utan bara följa med honom. Han travade en del med huvudet sänkt å jag kände mig ovanligt följsam, det var som att han utforskade lite. Han travade även på av sig själv en en smidig trav. I vanliga fall så sätter han upp huvudet och spänner hela kroppen när jag ber honom trava så... det var där jag skulle slutat ! ! !............. Efter ett tag kom hans displaced behavior, jag fortsatte följa med honom men när jag bad om trav satte han ner huvudet å började istället"tugga/gnissla tänder" tänkte att jag kanske skulle testa att få honom att gå framåt så att han skulle få annat att tänka på men det hjälpte inte, började styra lite å guida honom men då blev han istället arg å la bak öronen å frustade å studsade, typ,-" jag kan inte/vill inte fattar du inte det".... Försökte ett bra tag att komma till ett bra avslut och till sist så travade han en bit i vänster varv (det var mycke motstridigheter i höger varv) utan bracyness så då hoppade jag av. Då tittade han frågande på mig med ett "glatt " uttryck ???????????????? Så jag bad honom cirkla i liberty runt mig i båda varv och med chainge of direction å han hade inga problem med det..... Det är så fort jag sätter mig i sadeln så därför blir jag mer och mer säker på att det är den mentala biten som låsningen sitter i och inte den fysiska. Hmmmmm how interesting.....

2 comments:

Elisabeth said...

Ja det där är verkligen "interesting". Upplever ju lite samma sak med min. Tycker att han nu är atletisk och intelligent på marken men riden känns han som en träplanka och liksom borta i huvudet. Slutade rida och tänkte att det skulle bli bättre med markarbete först och något blev det väl men inte bra. Nu ägnar jag mig åt "friendlygame", "undemanding time" och "godistime" på hans rygg bara, korta stunder och det ser lovande ut :) Det bagage de har med sig och som man själv ger dem ställer till en del ibland ;)

Sofie said...

Borta i huvudet när man rider var verkligen bra beskrivet :-)
Ja markarbetet fungerar bra här med men så fort jag hoppar upp så blir han spänd. Har gjort en del friendly med sadling utan att rida och genom att jag "klänger" på honom :-)Ska börja få in lite mer passender men korta pass. Ja det är inte lätt med allt bagage ...