“Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life.Don’t be trapped by dogma - which is living with the results of other people’s thinking.Don’t let the noise of other’s opinions drown out your own inner voice.And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.”- Steve Jobs

Tuesday, July 14, 2009

Martin Wimmer kurs V:25

Vi hade ju äran att även i år få Martin Wimmer till Halmstad för en 6 dagars kurs. Det innebar 6 1/2 dagar level 2-3 kurs och 4 1/2 dagar level 1-2 kurs. Panter var redan på plats hos Karin eftersom han är på sommarkollo där :-) I level 2-3 kursen var vi 9 deltagare (både lokala och inresta ) som hade en toppen vecka. Karin stod för kost och organisation runt kursen och vi är mycket tacksamma för allt hon ordnade med.

Så vad lärde vi då?
Temat på hela kursen var väl RESPEKT - IMPULSION - FLEXION.
ONLINE: Gör hästen vad jag ber om, matchar han min energi eller gör jag mer än honom. Medvetenhet om faserna, fas 1 ska innehålla allt jag ber om. Se vad det är som inte fungera, fixa det innan du går vidare.

FREESTYLE: Fick instruktionen om att jag ska vara med mer och styra Panter eftersom han mest bara rusar iväg om han får för "fria tyglar" Det var skönt för det är det jag känt att vi behövt. Jag skulle koncentrera mig på cirklar, raka linjer och serpentiner, va specifik med vägen och tillrätta honom så fort han inte höll spåret. Tycker att det fungerade bra och han kändes lugnare. Martin filmade även oss och sedan gick vi igenom vad som vad bra/dåligt, det var mycket intressant.
LIBERTY: För min del handlade det mest om att reda ut HUR jag gör Stick to me, Catching game och bring back i circling game. Liberty är inte vår staka del :-) Och vi har varit lite slarviga med att praktisera det sedan Martin kursen förra året. Men det gick bra, Panter höll sig lugn och jag med för den delen. Han hängde med i Stick to me skritt, trav, stop och back up. Ute i circling game är han lite lost så jag skulle springa med honom med sticken på ryggen och succesivt flytta mig längre in mot mitten, det kan ju aldrig skada med lite motion även för min del. Det svåraste var i bring back då jag skulle bjuda honom in och gå i en spiral, ha ha , hur svårt kan det vara... men jag fick inte alls till det i ena varvet, fick ingen känsla av när jag skulle bjuda in honom och den där spiralen vet jag inte vad det liknade :-) Panter kom snällt till mig fast jag gjorde tok fel :) Andra varvet gick dock lättare så nu har vi något att öva på ( ja eller jag).

FINESS: Det blev även lite finess ridning. Jag har ju inte använt bett sedan jag började med Parelli för 2 år sedan och Panter var lite skeptisk. Vi gjorde en del övningar från marken där hästen skulle "Give the mouth". Panter blev "bracy" och började med sitt tuggande "displaced behavior" men lugnade sig förvånandsvärt fort. Vi gjorde liknande övningar från ryggen där vi ville att hästen skulle "give the mouth" både i stillastående och skritt på rakt spår och cirklar. Det var väldigt lärorikt och Panter känndes mycket stablilare, han fick ihop sin långa krop men hade lite lätt för att böja för mycket, gäller att vara medveten om det när jag gör det själv i framtiden, ett bra tips är ju att film sig och se på det efter passet.

Kursen var helt fantastisk och vi hade så skoj, det var ett glatt gäng med många goa skratt vid middagsbordet på kvällen.

No comments: