“Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life.Don’t be trapped by dogma - which is living with the results of other people’s thinking.Don’t let the noise of other’s opinions drown out your own inner voice.And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.”- Steve Jobs

Friday, August 20, 2010

Online, Liberty och freestyle.

Igår började vi med lite uppvärmning online på ridbanan. Panter var lugn och fin så:
Calm ja
Trusting ja
Motivated ja
Obidient ja
Så jag tog av grimman och började göra lite liberty.
Friendly med stick och string och porqupine med stringen runt halsen.
Benade ner fig 8 och focuserade på att få draw mot mig utan att påverka så mycket i zon 4-5 när jag vill att han ska komma. Gjorde det mest i skrit för när han kom runt höger kon så ville han oftast gå runt bakom mig istället. Lugnt och fint gick det. Sedan övergick vi till stick to me i skritt, trav och lite galopp. När vi kom vid en tunna med en bom på bad jag honom hoppa och han hoppade över och vände och stannade coolt :-) Så vi övergick till circling, fint i trav i höger varv men i vänster bytte han till höger så jag bad om vänster i skritt 1 varv först sedan lite trav och sedan lite galopp och det gick bra. Slutligen satte jag mig på tunnan och han cirklade i trav, häftigt :-) Det blev en lång paus där efter det. Jag har ju märkt hur mycket det gör att jag har med hans huvud och att han håller sig lugn. Vi avslutade med freestyle bullseye runt tunnan i skritt och trav och även det kändes bra.

2 comments:

Marion Princic said...

oh vad kul att han var helt med dig :). jag har tittat pa gammla bilder fran dig och Panter - vilken skillnade det är pa honom. Han har blivit en helt annan häst! Jag kommer up nästa lördag förresten. Sa vi ses hos Karin antar jag?
xoxo

Sofie said...

Tack så mycket Marion. Man blir nog lite hemmablind när man ser honom var dag, kanske oxå borde sätta mig å titta på lite gamla bilder. Så skoj att du kommer på lördag. Ringer dig i veckan.